Rabu, 24 April 2013

KeK CoKlAt UnTuK TaDiKa ..AnAkKu

Alhamdulilah ...syukur kepadamu Ya ALLAH....kerana memberikan kesihatan tubuh badan dan rahmatmu dengan itu ..aku dapat menyiapkan kek coklat tu malam semalam..ku buat satu adunan bahagi kepada dua bahagian iaitu satu utk makan mlm tu jugak ( sebb anak nk sgt makan kek coklat ) dan satu lagi utk tadika anakku.setelah siap dibancuh tuang kedalam loyang untuk dikukus..aku buat masa tu dah jam11 mlm jadi kena tunggu 1jam 10 minit ..so jam 12.10 minit malam baru siap dikukus..selepas tu keluarkan dari periuk kukus..dan tunggu sejuk...tapi aku tunggu sejuk sampai esok sebb malas nk tuang topping coklat awal...so aku tuang keesokan paginya...ok..kekawan kita layanlah pic...n pada sapa2 yg teringin nk makan kek coklat ni aku bagi resepinya diakhir pic ni ok...

ni kek coklat yg telah dibaham malam tadi..dah habis tinggal pinggan je...tapi topping kek ni aku lupa letak gula,,,
hahahaha jadi tawar rasa serbuk coco je.. apapun tetapi habis..heheheh (kesian anak mama..)
tu dia kek coklatku..

aku x sempat nak ambil pic kat umah...hahaha aku ambil dlm kereta je ...
P/s: kepada kekawan yg nk buat kek tu ...pastikan barang telah disediakan awal ..klu x jadi macam aku nanti..boleh lupa.hahhah..dah..
aku ambil resepi kat sini ..memang confrim jadi ya...terima kasih ya..mohon kongsi n minta halal : http://www.myresipi.com/top/detail/10665


Resepi Kek coklat  : 

Bahan A :

11/2 cwn gula pasir
1 cwn minyak masak
11/2 cwn susu cair
3 biji telor
1 s/k esen vanila

Bahan B :

1 cwn serbuk koko
11/2 cwn tepung gandum
1 s/k soda bikarbonat
1 s/k baking powder

Bahan C :

1 cwn air panas baru mendidih

Cara-cara :

ayak semua bahan B, blander bahan A sehingga sebati.
campurkan bahan A@B kacau sehingga sebati masukkan bahan C air panas yang baru mendidih kemudian kacau lagi dan akhir sekali kukus selama 1 jam..


Tq...mohon kongsi n minta halal ya...Topping coklat boleh search kat sini n boleh pilih :


Selamat mencuba...








2 ulasan:

  1. Suka betul dia masak-masak...untung anak dan suami Amy

    BalasPadam
  2. syukur alhamdulilah..semoga shidah pun memdapat semangat utk rajin memasak... :)

    BalasPadam

Kek batik marbeles

Asalamualaikum Lama Tak bersiar Hari ini tekak teringin nak makan kek batik.anak yang sulung asyik bertanya bila nak buat kek batik s...