Isnin, 1 Oktober 2012

Dari Muar singgah ke Melaka.. ada beran ker??

kami bertiga memang suka travel kemana saja tapi x adalah sampai ke oversea hahaha (muka seposen).Apa-apapun x merancang nk pergi melaka semuanya secara kebetulan.
Dari Muar singgah ke Melaka.Boleh x bayangkan sebelum nak pergi itu macam-macam hal.
Pagi itu, kami sempat beraya 2 tempat iaitu rumah sepupu suamiku diBangi dan Banting.
Habis beraya 2 buah rumah itu jam2.30pm.( letih gila ) kamipun berangkat pulang ke rumah dalam perjalanan itu.Tiba-tiba otak aku teringat nk gi muar **rumah kawanku kawin**(saja gatal nk merayau2) dalam kereta aku terus call k.cah aku ( tanya gi ker x? )k.cah jadi gi.aku duk tanya abg sayanglah *jawab..boleh ajeee,..seronoklah sangat sebab x pernah singgah lagi kat muar teringin nk tgk tempat org..Sampai je rumah apa lagi macam lipas kudunglah kemas baju aku ,anak,suami.bertolak jam 6.30 petang ,perkara biasa yg selalu anak aku buat masuk je dalam kereta mulalah nk tido..sicilik ku bersuara 'mama duk belakang mad duk depan..'..hishhh sabar je lah..hari pun dh gelap jam pun x tahu pukul berapa..k.cah dah sampai awal sempat gi meronda..aku dgn suami masih kt highway lagi...sampai muar call k.cah dh orderkan bilik.. jadilah hotel bajet pun  hotel bajetlah.. paling dekat dgn umah kawan..k.cah dah sampai boleh landing dalam bilik der (k.cah n family)...memang dekat sgt.(x sampai 5 minit pun)..chek in hotel ,angkat beg baju letak dalam bilik.terus keluar gi umah kawan sebb malam tu dia akad nikah kat umah..sampai je jumpa diaorg kejap ..lepas itu makanlah sebb dh lapar sgt...sempat jugak ambil gambar..nilah gambar diaorg berdua comelkan sama padan,sama cantik...Adik berdua kiri n kanan itu comel  sgt..jadi pengapit...Selesai sudah majlis akad nikah.. balik hotel masa utk tido...ZZZzzzz

Selamat Pengantin untuk Akim n Norli semoga berbahagia hingga ke syurga
Keesokan hari pagi-pagi family aku n family k.cah dah bangun..semua bersiap-siap utk gi sarapan sambil itu  kita cuci mata melihat kawasan persekitaran.. jom tgk monyet..(tapi gambar x ada)..balik kemas barang utk chek out serta bersiap utk ke majlis kawin *bersanding..makan lagi.. sampai perut penuh..2.30petang..Bergerak menuju ke melaka.." selamat datang ke sungai rambai " jom kita redah je...

Jom jalan -jalan makan angin..
sesampai je kat melaka biasalah ..jalan jem gila. aku n suami dh letih sebab berpusing-pusing tersalah masuk jalan.family k.cah pun tersalah masuk jalan ..terpisah lah kami 2 keluarga ni.. aku ke mana entah ..dia 1family pun entah ke mana. melaka yang selalu gi pun le sesat lawakkan..sabar je mak jemah ni..rasa nk naik hangin jer ni.nasib baik pusing punya pusing akhirnya dpt jugak parking tapi aku dh terpisah dari   k.cah .lantaklah malas nk fikir turun je kereta .aku pandang  sebelah kiri ternampak k.cah n family..itulah ALLAH Maha Mengetahui dan Maha Mendengar keluhan hati kecilku ini.Alhamdulilah..Apa lagi kami semua terus gi berjalan kaki  menghala ke "MELAKA RIVER CRUISE"

Harga Tiket River Cruise
sesampai je dikaunter tiket.. en.abg berdua itulah yg belikan tiket (hehehehe)..
aku n k.cah gi beli makanan ringan sambil melihat anak-anak semua bermain..selesai membeli tiket kami semua beratur sebelum menaiki  river cruise dan memberikan tiket utk tujuan pemeriksaan kepd pegawai river cruise...seronok rasanya apabila melihat anakku n anak k.cah ketawa,tersenyum n teruja dpt duduk didlm river cruise..lihatlah mereka senyum sampai ke telinga...

Family Bahagia kawan ku..peace bro..

Family ku..
suamiku x sempat nk tunggu river tu bergerak ..dia ngap dulu sandwich "katanya lapar '.. seronok juga dpt naik sebb aku sendiri pun x pernah naik river ni.. sepanjang perjalanan aku menyusuri  sungai ..di sebelah kiri ada kg.montan, kg.jawa dan mcm-mcm nama kg.. aku x beringat sgt. mcm nama kawasan rumah suami aku...( abg kita dah sampai rumah kita kg.jawa jom balik) kehhh..kehhh.. kami semua ketawa serentak. mcm x sangka kt sini pun ada juga nama kg yg sama.

Indah Sungguh Pemandangan
cantikkan pemandangan dinding belakang rumah yg dilukis. setiap belakang rumah sehingga ke hulu sg dilukis dan bajet diberi oleh kerajaan negeri melaka kepada setiap ketua isi rumah supaya dapat mencantikkan lagi kawasan ini utk dijadikan sebagai satu lagi daya tarikan pelancongan utk dtg ke melaka.selain itu,menara keris tambing sari
aku x naik takut der ).kawasan rumah baba nyonya, pasar malam..dan byk lagi kawasan- kawasan yg menarik terdapat di melaka..jam ditangan telah menujukan pukul 7pm dan kami telah sampai ke destinasi terakhir "CASA DEF RIO " (tgk dr luar je)..river pun berhenti ditebing sg bagi menurunkan pelancongan dlm mahupun luar negara..jom ke kereta..

CASA DEF RIO
k.cah n suaminya berjalan kaki berserta suamiku tapi aku dgn budak bertiga ni menaiki beca..hahah..x tahulah larat x pakcik ni bawa aku n bebudak bertiga ni...sampai kt tempat parking kereta.. aku pun nk bayar pakcik RM20 ringgit seperti yg dijanjikan..sebb pakcik baik hati bagi separuh harga dari RM20 lepas disc jadi RM10.. ok terima kasih byk ya pakcik ...kami semua menaiki satu (kereta aku lah) kerana kereta k.cah parking jauh sebelah banggunan sana.kami menghantar k.cah n  family ke parking...dan kami semua bergerak ke 'UMBAI IKAN BAKAR PARAMESWARA'

Setelah seharian berjalan-jalan..perutku pun dah mendendangkan irama syaduh..
sampai je tgk ramainya pelanggan sampai x ada tempat nk duduk.. tapi aku cari je tempat duduk sebb dah x larat nk berdiri.. seharian berjalan-jalan ..tunggu 30 minit baru dtg ambil order air..20 minit kemudian air baru sampai dgn nasi putih. air aku dh tinggal separuh barulah lauk sampai.tgk makanan yg di order sungguh menyelerakan..memang sedap hingga menjilat jari.. kami semua dgn penuh perasaan sekali...yummmyummmm sampai licin tinggal pinggan..

menu yg lazat ada lagi x sampai ikan 3 rasa besar punyoo..n sotong goreng tepung
Alhamdulilah ..kenyang semua org.. bayar bahagi 2 ok.. harga boleh tahanlah..RM195.00..
mcm x percaya..lepas ini pasti takut nk makan kat sini ..terkejut beruk..mak jemah..

1 ulasan:

Kek batik marbeles

Asalamualaikum Lama Tak bersiar Hari ini tekak teringin nak makan kek batik.anak yang sulung asyik bertanya bila nak buat kek batik s...